
Зорієнтуватись в основах – навіщо вам треба технічна графіка?
3 Жовтня, 2023
Вивчення та освоєння технічної графіки розпочинається в молодшій школі і відбувається поступово, закономірно, на основі формування основоположних знань і умінь та їх трансформації від теорії до практики з закріпленням на основі реального виробничого досвіду.
На початку освітнього процесу учням надають опорні знання щодо трансформації принципів малювання, як реалізації ідей так і читання нарисів, образів, зразків технічної графіки на прикладі ескізу, технічного рисунка, інструкційних чи технологічних карток в ході предметів Праці в молодшій та Трудового Навчання в середній школі – задля відображення і втілення матеріальних думок.
По мірі розвитку дитини вводять основи креслення, систем вимірювання та відображення форм і розмірів, конструкційних особливостей заради творчого вираження ідейності, підприємливості та винахідництва учнів. Повноцінне креслення та основи нарисної геометрії в школі починаються в 7-8 класі з залученням до процесів навчання фахових і спеціалізованих компетентностей, практики, досвіду.
Загалом ми можемо виділити три основні предмети, які формують основи технічної графіки, як в школі, закладі ПТО так і ВУЗі – Нарисна Геометрія, Загальні Основи Креслення та Інженерна Комп’ютерна Графіка (ІКГ). Не рідко ІКГ суміщають з курсом/предметом САПр на основі Компас 3D, AutoCAD, SolidWorks. Ці предмети вкрай важливі для формування реальної фахової грамотності та компетентностей студентів та учнів Інженерних та Технологічних спеціальностей, які живуть Технікою і Технологіями чи мріють і намагаються в цьому реалізувати свій життєвий потенціал і кредо.
Людина яка погано розуміє основи Нарисної Геометрії, Креслення, ІКГ/САПр чи взагалі не має бажання з ними працювати – майже завжди НЕ працюватиме з технологією і технікою, як інженер, конструктор, проектант, технолог, майстер в повноцінному сенсі і тим паче не зможе започаткувати підприємницьку діяльність пов’язану з виробництвом, послугами в сфері технологій, окрім маргінального ретейлу і дрібних робіт.

Все з чого треба почати розуміння технічної графіки – графічна робота – це цілеспрямоване згруповане подолання труднощів і проблем з виконанням певних задач, завдань, прикладів, вправ заради отримання технічно і технологічно придатного образу виробу чи деталі для її виробництва. Графічна робота може розкладатись на аркуші, а також може мати і містити в собі як одне так і декілька задач, завдань, вправ, прикладів, які потребують певного часу фахової роботи – тобто вирішення питання, проблеми, потреби. Фаховий час роботи – має певну вартість, мінімальна межа якої аргументовано встановлюється на основі витрат і планів заробітку фахівця; аналогічно підприємцю чи фрілансеру – на найманій роботі, бухгалтерія по нормам і правилам організації та забезпечення роботи – визначає оплату праці робітника. Відмінністю є витрати на оподаткування, утримання обладнання, оренду, енергоносії… зменшена націнка (від ЮО).
Усі основні предмети формування графічної технічної грамотності – можна розділити на:
Нарисна Геометрія – аналог Абетки або Рахівниці на основі якої вибудовується висота і рівні технічної та інженерної освіти. Тут вивчають основні способи і методи графічної роботи, грамотність.
Основи Креслення – предмет щодо вибудови Онтологічних уявлень і вмінь формувати і використовувати саме технічні і технологічні зображення, як і уявлення про предмети за для їх отримання у виробництві чи проектуванні.
ІКГ/САПр – курс формування активних практичних вмінь застосування комп’ютерної техніки та програмних засобів у розробці та створення всього, що потрібно для реального отримання виробів чи послуг.
Всі 3 предмети НГ+ОК+ІКГ/САПр= це основи пристосування до реальної праці і рішення типових питань, проблем, задач і завдань які виникають в інженерній чи технологічній роботі в ході прямого і опосередкованого господарювання. Розуміючи дані основоположні предмети можна говорити про графічні вміння і здібності фахівця, вони є основою для подальшого формування досвіду та самореалізації в інженерії і технологічній справі, дизайні, тощо.

Роботи з даних дисциплін в ході, як навчання так і практики підприємництва можна групувати на:
– Ескізи;
– Технічний рисунок;
– Кресленик;
– Графічна (Лабораторно–Практична) Робота (З Нарисної);
– Креслення: деталі, вузла, збірки/збірка; специфікація; схема; план…;
– Модель (Ізометрична; Диметрична; Аксонометрична; 2/2,5/3D щодо деталі/збірки);
– Викрій/Розкрій для ЧПУ/ЦПК/CNC чи друку/розпилу;
– Деталювання;
– Виробниче креслення;
– Технологічна карта;
– Інструкційна карта;
– РГР/РГЗ – Розрахунково–Графічна Робота/Завдання/Задача;
– ОДР/ОДЗ – Обов’язкова Домашня Робота/Завдання;
… про все це ви можете дізнатись з Wiki за відповідним запитом – це найчастіші роботи в інженерії;
Роботи виконуються як на комп’ютері (найбільш актуально і бажано в реаліях) так і від руки, втім для фахівців останнє значить – «від руки, але на цифровій основі роздруківки». Останній випадок має на меті попереднє створення цифрового документа в САПр, який потім роздруковують в М1:1 і перемальовують на склі, що значно скорочує витрати часу, вартість і підвищує якість.
Роботи в площині і псевдо площині мають стандартні формати: А4, А3, А2, А1, А0, відповідно до яких в межах освіти ставляться певні вимоги щодо деталювання та витрат часу. Так наприклад прості роботи з нарисної в межах А4 із 1 завдання від руки – займають 0,5..0,75 год на ПК та + 0,5..0,75 год від руки, що в сумі дає 1..1,5 год активного робочого часу. Більш детально про тривалість і вартість робіт ідеться в статті «Замовити роботу», для порівняння виконання аналогічної роботи учнем/студентом/заочником в перший раз просто від руки займає 2..3 год і не завжди відповідає цифровій точності, що для ідентичної якості і в конвертації в гроші вартує на +50..+100% дорожче за роботу фахівця, тож вигідніше замовляти.
Все це робиться для того, аби люди жили за покликом душі, працювали на краще, тому реальний інженер, технолог, майстер просто зобов’язаний працювати в САПр навіть на початку освіти, або урочисто має обіцяти і дотримувати обіцяння освоїти мінімум САПр (Компас, Солід, Автокад).

В реаліях України станом на 20-роки ХХІ ст. активно використовується певна множина таких САПр і САПр-сумісних продуктів, які дозволяють полегшити і пришвидшити виробництво, бізнес, підприємництво, як в малих так національних і глобальних масштабах, що Вас можливо зацікавить і чим ви можете оволодіти в дозвіллі:
– Компас 3Д – комплексний програмний продукт для підтримки повного циклу простих і середніх за важкістю інженерно–конструкторських робіт декількох видів: машинобудування, будівництво, електротехніка (за рахунок добудов), ЧПУ/ЦПК/CNC–виробництво/станки/друк. Зручний тим, що робота протікає схоже на процеси креслення на папері, але зручніше; підтримує ДСТУ/ГОСТ, ЄСКД, БНіП та може ще щось. Через простоту можна і меблі і сходи і металоконструкції і малу архітектуру і машини і механізми… легко розробляти і розуміти. Має скромний арсенал обчислень Габаритних і Масо-центрових характеристик, рендеринг – Артісан, бібліотеки типових рішень (метизи, металопрокат, шестерні, вали, тощо). Підходить для освіти і сумісний з простим виробництвом, підприємництвом, малою інженерією в межах майстерні чи діяльності ФОП/ЮО. Може перетворювати роботи в формати AutoCAD, Solidworks, CorelDraw… Досить зручний для навчання дітей основам інженерної справи, як в школі так і ПТО/ВУЗах. Розроблено в Росії і не має конкурентів на ринку СНД, як аналогів так і зміщення за властивостями, функціоналом, нормами. Загально визнаний софт. Зручно розробляти основу для Нарисної Геометрії та Основ Креслення, після чого підготувати для перенесення на папір. За наявності досвіду можна займатись художнім 2/3Д-моделюваням для цифрових фрезерів, токарок – наприклад каміни, оздоблення чи декор приміщень, художньо-декоративна різьба для інтер’єру і меблів, тощо.
– Про100+Cutting2 – мінімум 10..15 років не змінює популярність, як опорний програмний продукт для меблярів, що займаються виробництвом і проектуванням індивідуальних замовлень з корпусних і модульних меблів: кухні, шафи, тумби, столи, комоди, ванна кімнаті, антресолі, ліжка… +дизайн інтер’єру, навісні стелі, сходи, дитячі кімнати, зали, робочі зони, лоджії, вікна і двері, арки… все це можна спроектувати в Про 100, проаналізувати компоненти на розміри плоских деталей, перемістити через Excel в Cutting 2 (іноді 3, бо 2 глючить по-за ХР) та зробити карту розкрою, підрахувати метраж пиляння та поклейки кромок, тощо і в сумі зібрати комерційну пропозицію для клієнта не забуваючи про прибуток в націнці. Досить популярний софт меблярів-початківців чи тих хто хоче зробити прості меблі самотужки. Інтерфейс інтуїтивно зрозумілий і простий.
– InkScape – freeware, програмний продукт призначений перш за все для обробки 2-D векторної графіки в форматі SVG, а значить результати роботи – сумісні з усіма браузерами та можуть бути використані на ЧПУ–граверах/різаках. Особисто ми використовуємо цей софт для перекидання проектів з Компас 3D в Laser GRBL, що досить доречно та зручно для малого експериментального виробництва і Прототипування.
– Laser GRBL + BenBOX – опорний софт для лазерного гравірування.
– ArtCAM – опорний софт для моделювання виробів і деталей під ЧПУ/ЦПК/CNC–фрези в 2,5D.
– SolidWorks – потужна програма для професійного ескізування, параметризації ескізів, активного 3D–проектування, аналітики, багатозадачного проектування, візуалізації, трансформації та решти виробничих процесів більш геометрично–складних виробів, деталей, вузлів, збірок, машин, агрегатів… Може симулювати і розраховувати опір матеріалів, потоки рідин і газів, якості поведінки в певних умовах, тощо. Як і Компас – має при-/до-будови, розширення що дозволяють працювати з теплотехнікою, веденням документації, електротехнікою, механікою, будівництвом… Популярна в країнах Європи, США, БС. Даний програмний продукт більш складніший ніж Компас в освоєнні і не завжди може працювати коректно на застарілій техніці, що супроводжують збої, дизфункціонал, обмеження функцій у випадках використання зламаних/піратських версій.
– AutoCAD – аналог Компаса, точніше навпаки, але набагато старіший і більш розвинутий. Має ускладнену функціональну архітектуру і методи побудови тіл відмінні від Компасу. Широко застосовується в світовій практиці проектування і інженерних робіт, досить потужний софт. Все серйозне і складне роблять в Автокаді. Оригінальна ліцензія коштує 1000-2500 USD на рік, тому доступний далеко не кожному інженеру, в оригінальній версії. В Україні та СНД використовується рідко, втім є актульним.
– ArchiCAD – суто парафія Архітекторів та дизайнерів аналогічна Компасу чи AutoCAD.
– Ліра-САПР/Сапфір-САПр – Аналог Архікаду.
– SketchUp — програма для моделювання відносно простих тривимірних об’єктів — будівель, меблів, інтер’єру. В травні 2006 року була придбана компанією Google разом з невеликою фірмою @Last Software. В квітні 2012 року Google продав SketchUp компанії Trimble Navigation за 90 млн доларів. Існує дві версії програми — безкоштовна, обмежена по функціоналу (перш за все відносно експортування в інші формати), та платна (SketchUp Pro, $590). Тепер замість SketchUp для створення 3D-моделей будівель на картах Google пропонує онлайн-інструмент «Архітектор».
– LibreCAD (раніше CADuntu) — крос-платформова та вільна САПР для 2D креслення та проектування, створена на основі QCAD. LibreCAD дозволяє виконувати завдання двомірного проектування, такі як підготовка інженерних і будівельних креслень, схем і планів. Працює під управлінням операційних систем Linux, Windows та Mac OS. Розповсюджується під ліцензією GPLv2. Система підтримує роботу з кресленнями в форматах DWG і DXF, що використовуються в пакеті AutoCAD. Експорт може здійснюватися у форматах SVG та PDF, також може імпортувати та експортувати графічні формати BMP, PNG, PPM, XBM, XPM.
– БАЗИС-Мебляр – основний модуль системи БАЗИС. Він призначений для створення виробів корпусних меблів будь-якої складності, з можливістю автоматичного отримання креслень і специфікацій. Застосування модулю Базис-Мебляр – дозволяє скоротити час проектування і технологічноїпідготовки виробництва виробів в 10-15 разів в порівнянні з ручною працею при значному скороченні суб’єктивних помилок.
– CorelDraw (стилізовано як CorelDRAW) — це векторний графічний редактор, який розроблений та продається компанією Corel Corporation з Оттави (Канада). Даний софт не є САПр, втім часто застосовується дизайнерами, підприємцями, інженерами для виводу 2-вимірної векторної графіки в реальний світ, від чого пересікається з розкроюванням, гравіюванням, друком 2Д/3Д, тощо.
Висновок: технічна графіка потрібна і її потрібно розуміти та використовувати тим хто технар за фахом. Тема технічної графіки досить обширна але починається з Нарисної Геометрії та Основ Креслення довершуючись курсом ІКГ/САПр. Нам треба оволодіти Компас 3Д, Солідворкс, Автокад – це мінімум.